KGC


[ Japanese ]
EXPLORING ENVIRONMENT AND INFORMATION STUDIES (GIGA)

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TitleEXPLORING ENVIRONMENT AND INFORMATION STUDIES (GIGA) [ Syllabus ]



Faculty Jun Murai,Manabu Omae,Yasuaki Kakehi,Hiroya Tanaka,Kazunori Tanji,Jin Nakazawa
Term2011 Fall
Level Undergraduate


Inquiry - Inquiry about this course


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#012011/09/22 イントロダクション Introduction
- Lecture Material Murai (pdf)
- Lecture Material Iba1 (pdf)
- Lecture Material Iba2 (pdf)
- Lecture Material Iba3 (pdf)
- Lecture Material Iba4 (pdf)
・環境情報学部と総合政策学部のミッションと今後のビジョンを共有する。
・本講義のスケジュール、評価基準等について説明する。


:Share the future vision and missions of "Faculty of Environment and 
Information Studies" and "Faculty of Policy Management".
:Schedule of this class and how to evaluate your grades.


#022011/09/29 学習パターンワークショップ Learning Pattern Workshop
- Lecture Material Iba (pdf)
ワークショップを通じて、SFCでの学びの方法を体得する


Understand how to "Learn" in SFC through this workshop


#032011/10/06 デジタルファブリケーションの演習1 Practice: Digital Fabrication 1
- Lecture Material Tanaka (pdf)
レーザーカッターで照明とランプシェードを作る
・3Dデータと2Dデータを作成する
・Google Sketch Up, AutoDesk 123D, InkScapeの紹介、ソフトの使い方を覚
える
・FabLabModel Makerの紹介、ソフトの使い方を覚える
・展開図と組立図

Create a lamp and its lampshade using a laser cutter.
:Create a 3D data and 2D data.
:Introduce and understand how to use softwares such as Google Sketch 
Up, AutoDesk 123D and InkScape.
:Introduce and understand how to use FabLabModel Maker.
:Expansion plan and Assembly drawing.


#042011/10/13 デジタルファブリケーションの演習2 Practice: Digital Fabrication 2
レーザーカッターで照明とランプシェードを作る
・さまざまな素材と設定の比較
・アセンブリ
・照明効果の確認

Create a lamp and its lampshade using a laser cutter.
:Compare many kinds of materials and settings.
:Assembly.
:Confirm its light effect.


#052011/10/20 地球環境とテクノロジーの演習1 Practice: Global Environment and Technology 1
- Gourp Setting [Enrolled Students Only]
- How to install navigatio system for energy saving [Enrolled Students Only]
- PPT material [Enrolled Students Only]
気候変動問題を解決する適正技術・ローカルテクノロジーを構想する
・スマートグリッド等のハイエンド技術から、地域環境に適合した適正技術
や各地域に根付いた伝統的ローカルテクノロジーまで地球環境問題の解決に
資する技術の概念を学ぶ。
・グループに分かれ将来の環境制約(エネルギー制約、水資源制約等)を想
定し、その条件下で求められる技術を構想する。

Find out a solution and its appropriate technology of the climate 
change issues.
:Learn the concept of the technology which can be a solution of the 
global environment from high-end technology such as smart grid to 
local technology which fits to its community.
:Count off into groups and make the concept of the technology which 
can use under the environment constraint condition such as energy 
and water resource constraint.


#062011/10/27 伊藤譲一氏講演 Presentation by Joi Ito
- Lecture Material Joi Ito (pdf) [Enrolled Students Only]
マサチューセッツ工科大学メディアラボ所長 伊藤穰一氏による講演

Presentation by Joichi Ito (Director of MIT Media Lab)


#072011/11/10 地球環境とテクノロジーの演習2 Exercise on Earth Environment and Technologies (2)
- material [Enrolled Students Only]
気候変動問題を解決する適正技術・ローカルテクノロジー構想コンテスト
・構想した技術についてグループでプレゼンテーションを実施する。

Contest on thinking about technologies to solve global climate 
changes.
 * Class will be divided in to groups and will be asked to do a 
presentation based on the technology they have thought about


#082011/11/17 情報とメディアの演習1 Exercise on Information and Media (1)
- Lecture Material(PDF)
情報の生産と流通
 情報は、単にWordやExcelなどのオフィスアプリケーションで編集したりイ
ンターネットからダウンロードしたりするものにとどまらない。それは持つ
ものから持たざるものへと流れようとするもので、かつ生産と流通を 経て
消費者へ届く財でもある。情報と、その流通を支える色々な仕組みについて
考える。

Producing and Distributing Information
*Information isn’t just about editing files using office 
applications such as Microsoft Word and Excel and/or downloading 
them. It is about producing and distributing them from the person 
who has the information to the person who wants the information. We 
will think about the ways information is distributed to people.


#092011/12/01 総合政策学を考える Thinking about Policy Management
- Presentation Material 3 (pdf)
- Lecture Material (pdf)
- Presentation Material 2-1 (pdf)
- Presentation Material 1-1 (pdf)
- Presentation Material 1-2 (pdf)
- Presentation Material 2-2 (pdf)
- Presentation Material 2-3 (pdf)
・政策コーカス討論会

Debate on policy ”caucus”


#102011/12/03 情報とメディアの演習2、総合政策学を考える2(総合政策学の創造との合同授業) Exercise on Information and Media (2), Thinking about Policy Management (2)
- Presentation material1(pdf)
- Presentation material2(pdf)
- Presentation material3(pdf)
- Presentation material5(pdf)
- Presentation material4(pdf)
- Presentation material6(pdf)
コンシューマジェネレーテッドメディアコンテスト
 消費者自身が生産した情報を第三者が集め、加工し、再び消費者へ流通さ
せる情報を、「コンシューマジェネレーテッドメディア」と呼ぶ。グループ
ごとにコンシューマジェネレーテッドメディアの新しい分野を開拓するアイ
デアを構築し、その収益性を競う。

Contest on Consumer Generated Media
* ”Consumer Generated Media” is a group of information which is 
produced by a consumer  which is then collected and edited by a 
third-party. Class will be divided in to groups. Each group will 
debate on ideas on new types of ”Consumer Generated Media”.



#112011/12/08 メディアデザインの演習1 Exercise on Media Design (1)
- slide(pdf)
- sample source for projection mapping
- additional sample source
- additional sample source
- グループ分け (PDF) [Enrolled Students Only]
3D映像を作る
・目の仕組みを学ぶ
・既存の3Dディスプレイの仕組みを学ぶ
・アナグリフ用メガネを自作する
・立体画像を作成する

Making 3D Videos
* Learning about how eyes work
* Learning about how current 3D Displays work
* Making glasses for anaglyph images
* Making 3D images


#122011/12/15 メディアデザインの演習2 Exercise on Media Design (2)
3D映像を作る
・3D映像コンテンツを作成する
・適した3D映像提示手法の提案
・3D映像コンテスト

Making 3D Videos
* Making 3D Video Contents
* Proposing a proper way of showing 3D Videos
* 3D Video Contest


#132011/12/22 実空間のインタラクションの演習1 Exercise on Real-World Interaction (1)
- Software of Robot's Motion Builder [Enrolled Students Only]
- Manuals of Robot's Motion Builder [Enrolled Students Only]
- USB-Serial Driver [Enrolled Students Only]
- Lecture Material Omae
2足歩行ロボットを用い実空間での物理運動の制御について学ぶ
・ロボットを動かしてみる
・ロボットのモーションを作る

Learning about controlling objects in real-world using biped walking 
robot.
* Moving the robot
* Making a motion for the robot


#142012/01/12 実空間のインタラクションの演習2 Exercise on Real-World Interaction (2)
- Lecture Material Omae (PDF)
2足歩行ロボットを用い実空間での物理運動の制御について学ぶ
・ロボットによる格闘、障害物競争、パフォーマンスコンテスト

Learning about controlling objects in real-world using biped walking 
robot.
* Using the robot to fight, steeple race using robots, performance 
contest


#152012/01/19 まとめ Summary
- Lecture Material 2 (PDF)
- Lecture Material 1 (PDF)



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