KGC


[ Japanese ]
DESIGN RESEARCH

NEWS


TitleDESIGN RESEARCH [ Syllabus ]

To conduct any research project it is vital that one knows research design.
Designing research is not about planning how to conduct fieldwork: it is also about
designing deliverables as well: research creates knowledge, and sharing knowledge is a holistic process. Research design is specifically about how to plan and deliver knowledge in this sense.
Yet in the field of design, designing research is not so easy.
There are many methods, tools, perspectives and principles to understand complex processes in designing objects, services and systems.
For this lecture we look specifically at HCD / Inclusive Design / Service Design to experience&reflect various design research methods.


Faculty Daijiro Mizuno
Term2017 Fall
Level Undergraduate


Inquiry - Inquiry about this course


Lecture Video & MaterialsFlash Player
Flash Player is required to play the videos.
Click the lecture title to see lecture materials and video
#012017/09/25 授業概要の紹介 何のためのリサーチか? 何を調べるのか? 何を設計するのか?
- week01 [Enrolled Students Only]
ー観察と定着、分析と統合、リサーチを設計することとは 
ーデリバラブルの設計と5w1hの設計について


#022017/10/02 デザインリサーチ、デザイン・エスノグラフィ、インクルーシブデザインについて
- week02 [Enrolled Students Only]
ーユーザ巻き込み型のデザインリサーチについて


#032017/10/16 プロジェクトについてのアイディエーション
- ダイアグラムサンプル [Enrolled Students Only]
- week03 [Enrolled Students Only]
ー自分の体験と他人の経験を「いけにえ」にして、アイデアをみつける


#042017/10/23 【非公開】観察と参与01
ーインタビュー、カメラ・ジャーナル・シャドーイングなど

#052017/10/30 【非公開】デブリーフィング01
ー得られた情報とリサーチメソッドを比較しつつディスカッション

#062017/11/06 【非公開】観察と参与02
- design documentaries paper (URL)
- design ethnography inspirations (URL)
- week06 [Enrolled Students Only]
ーデザイン・ドキュメンタリーとその手法など

#072017/11/13 【非公開】デブリーフィング02
ー得られた情報とリサーチメソッドを比較しつつディスカッション

#082017/11/20 【非公開】遠隔リサーチ
- bill gaver cultural probe 2.0 [Enrolled Students Only]
- cultural probe [Enrolled Students Only]
- cultural probes [Enrolled Students Only]
- cultural probeとは [Enrolled Students Only]
- cultural probe slides [Enrolled Students Only]
ーカルチュラル・プローブを設計する

#092017/12/04 【非公開】デブリーフィング03
ー得られた情報とリサーチメソッドを比較しつつディスカッション

#102017/12/11 【非公開】情報に変換する
- week 10 [Enrolled Students Only]
ーステークホルダー・マッピング、カスタマー・ジャーニー、ペルソナ作成な
ど

#112017/12/18 【非公開】デブリーフィング04
ー得られた情報とリサーチメソッドを比較しつつディスカッション

#122017/12/25 【非公開】デリバラブルとしてのグラフィックデザイン:ポスター、マップ
- layout sample集
- layout sample集 .ai (Illustrator ver.2017)
- クラスター表 (URL)
ーダイアグラムおよびポスターをデザインし、多様な利害関係者に包括的なリ
サーチ結果を分割しても届けられるようにする 


#132018/01/09 【非公開】プレゼンテーション01
- ポスターサンプル [Enrolled Students Only]
- 補講分資料 [Enrolled Students Only]
ーリサーチを通して得られた知見をまとめる 

#142018/01/15 【非公開】プレゼンテーション02
ーリサーチを通して得られた知見をまとめる 


Powered by SOI Copyright(c) 2002-2016, Keio University Shonan Fujisawa Campus. All rights reserved.
Copyright of this site